Web-analytiikka on avainasemassa, kun halutaan ymmärtää ja kehittää. Oli tavoitteena sitten tunnettuuden lisääminen, myynnin edistäminen tai tiedottaminen, datan avulla pystymme selvittämään toteutuvatko asetetut tavoitteet. Web-analytiikan avulla pystymme ohjaamaan tekemistä sekä toimenpiteitä kannattavampaan ja tehokkaampaan suuntaan.
Miksi datan kerääminen ja analysoiminen on tärkeää?
Datan avulla ymmärrämme paremmin verkkosivuston toimivuutta, huomaamme mahdolliset viat tai puutteet sekä saamme tietoa kävijöiden toiminnasta ja kiinnostuksista. Näiden tietojen valossa pystymme kehittämään palvelua vastaamaan paremmin käyttäjien tarpeisiin.
- Parempi kohderyhmän ymmärrys: Web-analytiikka tarjoaa selkeän kuvan siitä, miten kävijät löytävät sivustosi ja millaista tietoa he etsivät.
- Verkkosivuston jatkokehittäminen: Analytiikan avulla voimme kartoittaa sivuston käyttäjäkokemuksen tason sekä löytää mahdolliset ongelmakohdat. Aivan kuten kaikessa muussakin, verkkosivustoa tulee huoltaa ja kehittää jatkuvasti, jotta se kestää aikaa paremmin.
- Verkkoanalytiikka kehityksen mittarina: Kun mittarit on asetettu vastaamaan tavoitteita ja datan kerääminen on jatkuvaa, toistettavaa sekä vertailukelpoista, pystymme seuraamaan viestinnän kehityksen kulkua analytiikasta.
- Vaikuttavuuden seuranta: Kun viestinnän tavoitteet ja mittarit ovat selvillä, pystymme arvioimaan web-analytiikan avulla viestinnän toimenpiteiden vaikuttavuutta.
Data muuttuu arvokkaaksi tiedoksi käsittelemällä
Verkkoliikenteen seurantaan on olemassa lukematon määrä erilaisia mittareita. Nämä mittarit määritellään verkkosivuston tavoitteiden mukaisesti. Datan kerääminen ei itsessään tuota arvoa yritykselle, vaan datan tulkinnasta jalostettua tietoa voidaan hyödyntää kehitystyössä.
Näin keräämme ja käsittelemme dataa:
- Sivuston auditointi: Suoritamme perusteellisen selvityksen verkkosivuston toiminnasta: teknisestä rakenteesta, sisällöstä ja käyttäjäkokemuksesta. Näin pystymme tunnistamaan mahdolliset puutteet ja ongelmakohdat, jotka saattavat vaikuttaa esimerkiksi käyttäjäkokemukseen tai sivuston löydettävyyteen.
- Data-analyysi: Liiketoiminnan tavoitteiden perusteella määriteltyjen avainmittareiden tuottaman datan avulla pystymme keräämään tarkkaa tietoa käyttäjistä ja sivustosta. Näin voimme muodostaa käsityksen verkkosivuston nykytilasta.
- Kehittämissuunnitelma: Laadimme yksityiskohtaisen suunnitelman verkkosivuston parantamiseksi. Kehittämissuunnitelma muodostuu aina sivuston data-analyysin ja auditoinnin pohjalta, jolloin toimenpide-ehdotukset pohjautuvat tietoon, ei mutuiluun.
- Jatkuva seuranta ja kehitys: Verkkosivuston terveyden ylläpito vaatii jatkuvaa päivitystä ja tarkastelua. Kehitys edellyttää jatkuvaa testaamista, analysointia ja oppimista. Tarjoamme jatkuvaa tukea sivustosi toiminnan ylläpitämiseksi ja kehittämiseksi.
Toimiva verkkosivusto palvelee sekä käyttäjiä että liiketoimintaa
Verkkosivuston analytiikka on tehokas väline tavoitteiden saavuttamisessa – olipa kyseessä sitten brändin vahvistaminen, myynnin kasvattaminen tai tehokas tiedottaminen. Analytiikan avulla voimme tarkastella, kuinka hyvin sivusto täyttää sille asetetut tavoitteet ja vastaa käyttäjien odotuksiin.