Viestintästrategia työpajat

Viestintästrategia kuntoon – työpajat ja valmennukset

Viestintästrategia antaa kehyksen tekemiselle ja määrittelee viestinnän tehtävän osana organisaation prosesseja. Viestintästrategia on hyvä tarkistaa vuosittain ja päivittää aina isompien muutosten, kuten omistajanvaihdos tai brändiuudistus yhteydessä. Sen lisäksi arjen työvälineenä toimii viestintäsuunnitelma, joka määrittää erilaiset operatiiviset toimenpiteet ja tarkemmat kanavalinnat.

Mihin tarvitaan viestintästrategiaa?

Viestintästrategia vahvistaa koko organisaation viestintävalmiuksia. Sen avulla koko henkilöstö ”on samassa kyydissä” eli tunnistaa yhteiset toimintatavat ja tavoitteet.

  • Kohdennettu viestintä: Strategia listaa pääkohderyhmät
  • Pääviesteistä kertominen: Strategia määrittää organisaation ydinviestit, esimerkiksi palvelulupauksen ja arvot
  • Brändin johdonmukainen johtaminen: Viestintästrategian linjaukset varmistavat yhdenmukaisen bränditarinan eri kanavissa
  • Vastuiden määrittäminen: Strategiaan kirjataan organisaation valtuuttamat puhehenkilöt eli kommentoijat median suuntaan.

Kenelle strategiatyöpajat on tarkoitettu?

Viestintästrategioita työstämme useimmiten yhdessä johdon ja viestinnän/markkinoinnin tekijöiden kanssa. Työpajaa voi edeltää laajempi kyselytutkimus esimerkiksi koko henkilöstölle, asiakkaille tai kumppaneille.

Olipa kyseessä startupin ensimmäinen viestintästrategia tai kahden perinteikkään yrityksen fuusio, autamme luomaan kehyksen viestinnälle. Räätälöimme Mailandissa valmennukset asiakkaan tarpeiden mukaan. Selvitämme lähtötilanteen, suunnittelemme toimintamallin ja koostamme sisällön.

  • Yksilötehtävät: Osassa työpajoja osanottajat tuottavat ennakkotehtävän, jonka vastauksia käytetään hyväksi työpajan ryhmätehtävissä
  • Asiantuntijoiden ohjaus: Kokeneet viestintäasiantuntijamme ohjaavat työpajaa, tarjoten asiantuntevaa neuvontaa ja käytännön esimerkkejä.
  • Ryhmätyöt: Työpajamme ovat vuorovaikutteisia ja sisältävät muiden muassa pienryhmäkeskusteluja ja harjoituksia
  • Kirjattu dokumentti: Työpajan päätteeksi tuloksena on pohja viestintästrategialle

Joskus on tarpeen kirkastaa ensimmäiseksi organisaation palvelulupaus ja sanoittaa ydinviestit. Se voi olla myös yksittäisen työpajan aihe.

Miksi valita meidät

Mailandin asiantuntijavalmentajien työskentelytapa on käytännönläheinen. Autamme organisaatiota tunnistamaan kohderyhmänsä ja viestimään johdonmukaisesti, kiinnostavasti ja tehokkaasti. Viestinnällä kasvatetaan sekä henkilöstötyytyväisyyttä että yrityksen arvoa. Oikea-aikainen ja hyvin johdettu viestintä auttaa erottumaan kilpailijoista ja lisää asiakastyytyväisyyttä.