Mainosmaailma myllerryksessä (taas)

Mainonta ja viestintä työllistävät miljoonia ihmisiä. Se on globaali toimiala, jonka osaamiseen on perinteisesti yhdistetty kädentaidot, luovuus, kielellinen lahjakkuus ja suhdetoiminta. Mutta ne ovat kuulemma muuttumassa tarpeettomiksi.

Kun Macintosh-tietokone eli ”mäkki”, virallisemmin Apple, tuli mainosväen käyttöön, toimistot paransivat tehokkuuttaan rajusti. Painoaineistot kaikkine versioineen tehtiin koneella ja toimitettiin sähköisinä. Lähetit kiidättivät korppuja ja vedoksia, kunnes sähköposti vei heidän työnsä. Viimeisetkin käsin piirtäjät pakkasivat samoihin aikoihin värikynänsä ja häipyivät eläkkeelle.

Mutta niin kuin aina teknologiamurroksessa käy, pian samat työkalut olivat kaikkien käytössä ja kilpailuetu mureni. Kaikki pystyivät olemaan luovia tai ainakin tuotteliaita. Minkä voi digitalisoida, se digitalisoitiin. Moni lähti muihin hommiin. No mutta suunnittelua ei voi sähköistää, pohdittiin.

Brändijohtajat laittoivat markkinointirahaa someen ja sanoivat, että nyt markkinointi voidaan tehdä itse. Ostetaan mainostoimistolta enintään strategista sparrailua.

Sitäkin rauhaa kesti vain vähän aikaa.

Kun AI ilmoittautui paikalle, brändinomistajien valkokaulushommatkin olivat yhtäkkiä valokeilassa. Alettiin ihmetellä, mitä kaikkea tekoäly voi tehdä ja mitä siitä seuraa. Monella alkoi tulla ilkeä tunne mahanpohjaan. Seminaareissa ja konferensseissa huokaistiin helpotuksesta, kun tietäjät kertoivat, että tunnetta tai luovuutta tekoäly ei hallitse – niihin se ei pysty.

Ja bullshit. Kyllä pystyy.

Seuraavaksi automatisoidaan kaikki, jos Marc Zuckerbergin visio pitää paikkansa https://www.theverge.com/meta/659506/mark-zuckerberg-ai-facebook-ads. Globaalilla somerahalla rakennettu helvetinkone tekee kuulemma nopeammin ja paremmin kaiken, mihin ennen tarvittiin plannereita, projektinjohtajia, art directoreita, copywritereita ja kaikkia niitä, joita asiakas ei koskaan nähnytkään, mutta maksoi silti.

Tämä jumalainen näytelmä aikoo muuttaa mainosalaa ja viestintää enemmän kuin mikään edellisistä vallankumouksista.