Ajankohtaista

Ulkomaankaupan(kin) takia koulutuksen pitää tukea kulttuurien tuntemusta

Ulkoministeriön Kauppapolitiikka-lehti tiivistää (27.9.2022) johtopäätöksensä markkinoiden muutoksesta otsikkoon ”Venäjän kokoinen aukko”. Venäjä aloitti sodan Ukrainaa vastaan ja etenee tappiosta toiseen, mutta vaikutukset Suomen talouteen, yrityksiin ja kansalaisiin tulevat vaikuttamaan pitkään. Tästä sietääkin puhua. Sodan alkupäivistä lähtien suomalaiset yritykset ovat vetäytyneet Venäjän-markkinoilta sitä tahtia, mikä kenellekin on ollut mahdollista. Hitaimmin se onnistuu niiltä, jotka ovat investoineet siellä […]

Etsimme viestintäkonsulttia kasvajien kumppaniksi

Osaatko yhdistää strategisen ja päivittäisen viestinnän? Kiinnostaisiko sinua rakentaa viestintäkonsulttina suomalaisten ja kansainvälisten kasvuyritysten tunnettuutta? Etsimme joukkoomme viestinnän osaajaa, jolle kirjoittaminen on nautinto, itsenäinen työtapa itsestäänselvyys ja monipuoliset työtehtävät luovuuden moottori. Hae 21.8. mennessä.
Janet Echelman

Kielletyt sanat

Tabu on kielletty sana, pyhä sana – sana, jota ei saa turhaan ääneen lausua. Usein niiden takaa löytyy vain totuuden välttelyä. Miksi siis alistumme tabuihin ja hyväksymme, että joistakin asioita ei puhuta? Jokaisessa kulttuurissa on omat tabunsa, ja politiikka on siihen herkullinen lähde. Suomessa oli vuosikymmenien perinne jakaa ripitystä niille, jotka puhuivat negatiivisesti Venäjästä. Tämän […]

Ukrainan PR-yhdistys ICCO:n jäseneksi

International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on kutsunut United PR Association of Ukraine -yhdistyksen (UPRA) edustamaan maataan ICCO:ssa. UPRA – johon kuuluu 180 jäsentoimistoa – perustettiin vastauksena Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan. UPRA:n tehtävänä on tuoda ukrainalaiset PR- ja viestintäammattilaiset yhteen tukemaan alan osaamista sekä viestimään maailmalle Venäjän armeijan Ukrainassa tekemistä julmuuksista. ICCO katkaisi Venäjän PR-yhdistyksen (AKOS) jäsenyyden […]

Nyt on aika tutustua venäläisiin klassikoihin – aloita Vankileirien saaristosta

Koskaan ei ole väärä aika perehtyä venäläiseen mielenmaisemaan, mutta nyt on tavallista oikeampi. Pitää selvittää, mikä siinä on sitä tuttua, mikä vierasta – ja mikä on se viesti, jota emme koskaan tule ymmärtämään. Nyt seuraa vinkki. Kaikki Puskinista, Tsehovista, Dostojevskista, Gogolista Majakovskiin ja Maidaniin kiteytyy yhdessä kirjassa – Aleksander Solženitsynin Vankileirien saaristossa. Kirja ilmestyi 1973 […]

Clark Kent asiakkaan tuulikaapissa

Eli tarina siitä kuinka viestintäkonsultti muuntuu asiakasyrityksensä viestinnän supersankariksi. Oma nimeni työhuoneen ovenpielessä tervehtii minua ensimmäisenä työpäivänäni. Kymmenen uutta kollegaa toivottaa iloisesti tervetulleeksi. Taukotilassa tutustun vuosien varrella karttuneeseen kirjavaan mukikokoelmaan ja mietin millaisia tarinoita niillä on kerrottavanaan. Uskallanko ottaa tuon, jossa lukee The Boss? Tämä yritys on vahvassa kasvussa, ja alansa kirkkain osaaminen istuu näissä […]

Lyhyt johdatus yritysnimien suunnitteluun

Olen päässyt osallistumaan monien yritysnimien kehittämiseen. Tässä muutama johtopäätös niiden perusteella. Prosessia helpottaa, jos yrityksen liikeidea on selkeä ja nimellä voidaan tukea sitä. Silloin löytyy aihepiirejä ja sanaperheitä, jotka yhdistyvät luontevasti liiketoimintaan. Aina näin ei ole. Urakka muodostuu työlääksi, jos liiketoiminnan määrittely on kesken, esimerkiksi fuusiotilanteen takia. Silloin pitäisi malttaa ensin määrittää mitä varten uusi […]

Mistä Mailandin nimi tulee?

Yritysten nimiprosessit tuppaavat olemaan mutkikkaita. Alussa pidetään ideariihiä tai julistetaan nimikilpailuja. Johtoryhmät ja hallitukset tarjoilevat raskaan sarjan ajatuksiaan. Konsultit tuottavat pitkiä listoja. Kun kelvollinen nimiaihio lopulta löytyy, sitä vielä vähän jalostetaan, maustetaan ja se rekisteröidään. Mailandin nimi syntyi paljon helpommin. Se juontaa juurensa eräästä havainnosta, jonka tein jo 1990-luvulla. Tein niihin aikoihin paperiyhtiölle asiakaslehteä ja […]
1 2 3