Ajankohtaista

Juha Pohjolan Brändikirja

Perinpohjainen kirja brändin ilmeen johtamisesta

Designguru Juha Pohjola on rakentanut ajatteluaan brändin ja ilmeen johtamisesta jo neljännesvuosisadan ajan. Aikaisempien teosten perään ilmestyi vuonna 2019 Alma Talentin kustantamana jykevä teos Brändin ilmeen johtaminen. Siihen on koottu kaikki. Kerron heti alkuun, että tunnen Juhan työkaverina ja kollegana monien vuosien ajalta 2000-luvun alusta. Luotan hänen lahjomattomuuteensa, joten puhuttelen häntä jatkossa etunimellä. Moni ammattilainenkin epäilee, […]

Teemme vaikuttajaviestintää, joka hyödyttää asiakkaitamme ja Suomea

Vuonna 1889 perustettu Helsingin Sanomat kirjoittaa asiantuntevasti lähes mistä tahansa ihmiskunnan ilmiöstä. Muutamia virheitä oli kuitenkin lipsahtanut mukaan 23.10., kun HS julkaisi jutun viestintätoimistoista. Kolmossivun nosto ”Valtio ostanut vaikuttajaviestintää miljoonilla” lupasi mojovaa uutista. Miltei aukeaman palstatilaa saanut juttu oli sitten jotakin muuta. Siihen oli koottu ministeriöiden, virastojen ja laitosten ostot sellaiselta viestintätoimistoilta, jotka ilmoittavat tarjoavansa […]

Viestintätoimistot kuuluvat avoimeen ja demokraattiseen yhteiskuntaan

Kalevan pääkirjoitus (21.8.) peräänkuulutti kriittistä keskustelua viestintätoimistojen roolista politiikan konsultoinnissa ja vaikuttajaviestinnässä. Keskustelu on aina paikallaan, mutta teksti kuvaili viestintätoimistoja sävyssä, joka voi johtaa virheellisiin tulkintoihin. Kommentoin kirjoitusta sekä viestintätoimistoyrittäjänä että toimialajärjestö MTL Viestintätoimistojen puheenjohtajana. Haluan korjata kirjoituksen kuvaa, että viestintätoimistoista on tullut merkittäviä vaikuttajia suomalaisessa yhteiskunnassa ikään kuin salaa tai varkain. On siksi syytä […]

Diktatuurin kieli maalaa kuvaa täydellisyydestä

Maailman mahtavin valtio USA pyristelee katulevottomuuksien kanssa ja presidentti Trump yrittää kaikin keinoin vakuuttaa, että tilanne on hänellä hallinnassa. Kehon kieli on jämäkkä, vaikka mielenosoittajat ovat Valkoisen talon porteilla. Helmikuussa maailma seurasi kiinnostuneena, kun puheenjohtaja Xi ilmoitti Kiinan ryhtyvän voimalisiin toimiin koronavirusta vastaan. Kahdeksassa päivässä rakennettiin sairaala, miljoonakaupunkeja suljettiin, ja tilanne otettiin täydellisesti haltuun. Näimme […]

Median kulutuksen globaali muutos heiluttaa puoluelehtiä

”Lähitulevaisuudessa puolet kuluttajista ei välitä, tuleeko viestintä hänelle mediasta, sosiaalisesta mediasta, jonkun yrityksen kanavasta vai mistä. Kunhan se vastaa hänen arvomaailmaansa.” Näin ennusti Golin-ketjun hallituksen puheenjohtaja Fred Cook viestintätoimistojen ICCO Global Summitissa Lissabonissa lokakuussa. Tämä muutos ohjaa rahavirtoja uusiin taskuihin ja kaataa lehtiä ympäri maailmaa. Suomessa pöydälle nousi puoluelehtien tila, kun Vihreät ilmoittivat ajavansa alas Vihreä Lanka […]

Mailandin Alpo Räinä ICCO Global Awards 2019 -tuomaristossa

Mailand Communications Oy:n toimitusjohtaja ja MTLViestintätoimistojen puheenjohtaja Alpo Räinä kuuluu ICCO Global Awards 2019 -kilpailun tuomaristoon. Kilpailussa jaetaan palkinnot kategorioissa Transport and Automotive, Technology, Strategy and Evaluation in a Campaign, Purpose, Public Affairs, Not-for-Profit, Media Relations, Lifestyle, Influencer Marketing, Healthcare, Financial Services, Digital and New Media, Crisis and Issues Management, Broadcast, Best cross-cultural campaign, B2B sekä houkuttelevan kuuloisessa kategoriassa Event, Launch or Stunt. Lisäksi jaetaan henkilökohtaiset palkinnot PR Leader of the Year ja Rising Star of the Year sekä maanosittain Independent Consultancy […]

Viestintä kuuluu johdon agendalle – ja paljon muidenkin

Toimeksiantoni tulevat asiakasyritysten johdolta ja asiantuntijoilta, toisinaan myös hallitukselta tai omistajilta. Kaikki heistä arvioivat viestinnän merkitystä hieman eri tavoin. Yrityksen sisällä pohditaan arvojärjestystä eli kuuluuko viestintäjohtaja tai markkinointijohtaja yrityksen johtoryhmään, tai kuka siellä näistä asioista vastaa. Asiantuntijat näkevät viestinnällä käyttöä tuotteen tai osaamisen tunnetuksi tekemisessä. Liiketoimintajohtaja miettii markkinaosuuttaan ja yrityksen vakuuttavuutta, ja haluaa edistää niitä […]
1 2 3