International Communications Consultancy Organisation (ICCO) on kutsunut United PR Association of Ukraine -yhdistyksen (UPRA) edustamaan maataan ICCO:ssa. UPRA – johon kuuluu 180 jäsentoimistoa – perustettiin vastauksena Venäjän hyökkäykselle Ukrainaan. UPRA:n tehtävänä on tuoda ukrainalaiset PR- ja viestintäammattilaiset yhteen tukemaan alan osaamista sekä viestimään maailmalle Venäjän armeijan Ukrainassa tekemistä julmuuksista. ICCO katkaisi Venäjän PR-yhdistyksen (AKOS) jäsenyyden […]
Koskaan ei ole väärä aika perehtyä venäläiseen mielenmaisemaan, mutta nyt on tavallista oikeampi. Pitää selvittää, mikä siinä on sitä tuttua, mikä vierasta – ja mikä on se viesti, jota emme koskaan tule ymmärtämään. Nyt seuraa vinkki. Kaikki Puskinista, Tsehovista, Dostojevskista, Gogolista Majakovskiin ja Maidaniin kiteytyy yhdessä kirjassa – Aleksander Solženitsynin Vankileirien saaristossa. Kirja ilmestyi 1973 […]
Eli tarina siitä kuinka viestintäkonsultti muuntuu asiakasyrityksensä viestinnän supersankariksi. Oma nimeni työhuoneen ovenpielessä tervehtii minua ensimmäisenä työpäivänäni. Kymmenen uutta kollegaa toivottaa iloisesti tervetulleeksi. Taukotilassa tutustun vuosien varrella karttuneeseen kirjavaan mukikokoelmaan ja mietin millaisia tarinoita niillä on kerrottavanaan. Uskallanko ottaa tuon, jossa lukee The Boss? Tämä yritys on vahvassa kasvussa, ja alansa kirkkain osaaminen istuu näissä […]
Olen päässyt osallistumaan monien yritysnimien kehittämiseen. Tässä muutama johtopäätös niiden perusteella. Prosessia helpottaa, jos yrityksen liikeidea on selkeä ja nimellä voidaan tukea sitä. Silloin löytyy aihepiirejä ja sanaperheitä, jotka yhdistyvät luontevasti liiketoimintaan. Aina näin ei ole. Urakka muodostuu työlääksi, jos liiketoiminnan määrittely on kesken, esimerkiksi fuusiotilanteen takia. Silloin pitäisi malttaa ensin määrittää mitä varten uusi […]
Yritysten nimiprosessit tuppaavat olemaan mutkikkaita. Alussa pidetään ideariihiä tai julistetaan nimikilpailuja. Johtoryhmät ja hallitukset tarjoilevat raskaan sarjan ajatuksiaan. Konsultit tuottavat pitkiä listoja. Kun kelvollinen nimiaihio lopulta löytyy, sitä vielä vähän jalostetaan, maustetaan ja se rekisteröidään. Mailandin nimi syntyi paljon helpommin. Se juontaa juurensa eräästä havainnosta, jonka tein jo 1990-luvulla. Tein niihin aikoihin paperiyhtiölle asiakaslehteä ja […]
Uteliaisuus on viestijän tärkein ominaisuus. Kirjoitustaito, tiiviit suhteet mediaan ja koulussa saadut opit tulevat vasta sen jälkeen. Ilman uteliaisuutta ja halua ymmärtää viestiminen on miltei mahdotonta. Jos sydän ei ole mukana, teksteistä tulee onttoja. Silloinkin, kun puhutaan yritysstrategiasta, vesieristeistä tai markkinakatsauksista. Halu ja palo ymmärtää asioita vievät viestijän asioiden ja asiakkaiden ytimeen. Se tuo haastatteluhetkiin […]
Tarve viestinnän tilapäisille lisäaivoille ja -käsille tulee väistämättä esiin, kun tilanteet ja projektit elävät ja ennakoitavuus on haastavaa. Viestintäpäällikkö palveluna tuo viestintääsi joustavuutta, tehokkuutta ja tuloksellisuutta ketteryytensä ansiosta. Se on kokemuksemme mukaan paras ratkaisu silloin, kun tilapäisen viestintäammattilaisen rekrytointi olisi hidasta, vaikeaa tai kallista. Millaiseen tarpeeseen? Oli tarve sitten asiakasviestintää kirkastavalle teräväkynäiselle kirjoittajalle, muutostilanteen haltuun ottavalle viestinnän strategistille […]
Koronakriisi on vaikuttanut viestintätoimistoalan työllisyyteen ja yritysten toimintaan merkittävästi varsinkin suurilla markkinoilla, kuten Isossa-Britanniassa, USA:ssa tai Intiassa. Tuore ICCO:n (International Communications Consultancy Organisation) luottamuskysely ICCO Confidence Tracker kertoo kuitenkin, että kansainvälisesti katsottuna viestintätoimistoala uskoo jo kasvuun. Tätä globaalia kyselyä on toteutettu korona-aikana kahden kuukauden välein Question and Retain -tutkimusyhtiön kanssa. Joulun alla julkaistujen uusimpien tulosten […]