Vastuullista vastuullisuusviestintää
Pelkkien puheiden aika on ohi. Lainsäätäjät, asiakkaat ja sidosryhmät vaativat yhä tarkempaa näyttöä organisaatioiden vastuullisuustyöstä, sen vaikutuksista ja jatkuvasta kehittämisestä. Jokaisen organisaation on määriteltävä oma suhteensa vastuullisuuteen ja löydettävä selkeät käytännöt sen toteuttamiseen ja vastuullisuusviestintään.
Mailand tekee yhteistyötä alan johtavien asiantuntijoiden kanssa, jotka tuottavat vastuullisuuteen liittyviä analyysejä ja auttavat rakentamaan toimivia malleja. Mailandin konsultit vastaavat vastuullisuusviestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta – faktoihin perustuen ja selkeällä viestillä.
Miksi vastuullisuusviestintä on tärkeää?
Velvollisuus: Esimerkiksi EU:n CSRD-direktiivi ja voimaan astuessaan myös Green Claims –direktiiviluonnos sisältävät velvoitteita. Pitkissä toimitusketjuissa vaatimukset koskevat myös pk-yrityksiä.
Luottamus: Avoin ja todenmukainen vastuullisuusviestintä rakentaa luottamusta yrityksen ja sen asiakkaiden ja sidosryhmien välille.
Brändi: Tekemällä vastuullisuustyön näkyväksi asemoitte brändinne myös suhteessa vastuullisuuteen. On myös tärkeää, ettei brändi joudu viher- ja valkopesun karikoihin tai muille hankalille alueille.
Palvelumme kattaa:
- Kaksoisolennaisuusanalyysi: Yhteistyökumppanimme tuottaa kestävyysraportoinnin perustana olevan kaksoisolennaisuusanalyysin tieteeseen perustuvan data-analyysin pohjalta sekä sidosryhmiä osallistamalla.
- Kestävyysraportointi: Yhteistyökumppanimme kanssa tuotamme kaksoisolennaisuusanalyysin jälkeen tarvittavan tiedonkeruun ja raportoinnin.
- ESG-periaatteet ja dokumentit: Vastuullisuuden kenttä on laaja – olemme kumppani myös mm. hyvän hallintotavan periaatteiden, eettisten ohjeiden, korruption vastaisten linjausten laatimisessa ja käytäntöön viemisessä.
- Vastuullisuusviestinnän sisällöt: Suunnittelemme ja tuotamme vastuullisuusviestinnän pääviestit, verkkotekstit, myyntimateriaalien tekstit, sosiaalisen median sisällöt, artikkelit ynnä muut. Otamme vastuun myös mediaviestinnästä.
Vastuullisuusviestintä vaikuttaa maineeseen
Tapa, jolla organisaatio kertoo toimintansa vaikutuksista ja vastuullisuustyöstään, vaikuttaa suoraan sen uskottavuuteen ja maineeseen. Viestintään liittyy sekä riskejä että mahdollisuuksia. Odotukset ovat kasvaneet: haittojen minimoinnin lisäksi organisaatioilta odotetaan positiivista kädenjälkeä.
Mailand on kumppani organisaatioille, jotka haluavat tehdä läpinäkyvää, luotettavaa ja faktoihin perustuvaa vastuullisuustyötä – ja kertoa siitä tavalla, joka rakentaa pitkäaikaista luottamusta.