Viestintä siloittaa tietä startupista brändiksi

Kansaa kaatuu ja silmät säihkyvät, kun rennosti pukeutuneet visionäärit kertovat tarinoitaan Slushin lavalla. Matka hyvästä ideasta startupiksi ja siitä globaaliksi brändiksi kuulostaa helpolta ja loogiselta. ”Liukastuin banaaninkuoreen ja sain idean nastakengistä, joita tarvitsevat kaikki.” No ei. Nuo voivat toki olla alku- ja päätepiste, mutta matkalle mahtuu monta käännettä.

Kurkistetaanpa kulissien taakse ja katsotaan, miten viestintä tukee yrityksen kasvua ja rahoituksen saamista. 

Mailand toimii viestintäkumppanina startup- ja kasvuvaiheen teknologia- ja teollisuusyrityksille. Olemme mukana muuttamassa oivalluksia uskottavaksi liiketoiminnaksi. Tosielämässä alkuvaiheen hybriksen jälkeen vallitsee usein epätietoisuutta tyyliin ”Alussa pöydässä olivat idean keksijät ja patenttihakemus.”  Mutta miten eteenpäin?

Roolitus on yleensä sama. Tässä muutamia tyypillisiä päähenkilöitä yrityksen tarinan luvussa ”Unelma toteutuu”:

  1. Idean isä tai äiti, Pelle Peloton, idealinko, hiljaisen tiedon jalostaja – joku, joka yhdistää taustatietoa monista lähteistä sillä neronleimauksen hetkellä, kun idea syntyy.
  2. Ensimmäinen toimitusjohtaja – hengeltään pioneeri, pelkäämätön ongelmien ratkoja, joka saa energiallaan yrityksen liikkeelle.
  3. Rationaalinen talousihminen, joka malttaa pitää päänsä kylmänä, kun muut intoilevat ja näkevät jo mainosvalot Manhattanilla.
  4. Puurtaja on substanssiosaaja, joka ohjelmoi, veistää, kirjoittaa ja rakentaa, jotta idea muuttuisi ensimmäiseksi pilotiksi tai asiakastoimitukseksi. Ei viihdy parrasvaloissa, mutta välttämätön osa tiimiä.
  5. Suhteiden luoja. Hän ui verkostoihin ja myy tarinan ideasta ja kasvumahdollisuuksista rahoittajille, joilta saadaan pääomaa seuraavaan kasvuvaiheeseen.

Kasvuyritysten viestinnässä investoidaan uskottavuuteen

Viestintäkonsultti ei ole näytelmän ohjaaja tai käsikirjoittaja, vaan pikemminkin kuiskaaja.

Viestinnän avulla tarina kerrotaan ja kehystetään, jotta rahoituskierrokset onnistuisivat. Konsultti katsoo yritystä yhtä aikaa osana tiimiä sekä ulkopuolisena, jotta saa kasvuyrityksen tiimin ja muut osapuolet ymmärtämään toisiaan. 

Perustajat ja skaalautumista miettivät sijoittajat eivät välttämättä puhu samaa kieltä. Markkinat ja suuri yleisö puolestaan haluavat kuulla, miten keksinnöt tuovat helpotusta aikamme ongelmiin. He eivät ole niinkään kiinnostuneita teknisistä yksityiskohdista.

Tässä muutama keskeinen asia, joihin keskittymällä olemme istuttaneet menestyvien brändien siemeniä:

  • Selkeiden ja napakoiden viestien muotoilu: Mitä yritys tekee, mikä on sen arvolupaus, ja miksi sen tuotteet tai palvelut ovat ainutlaatuisia. 
  • Kohdennettu viestintä: Suora jatkumo ensimmäiseen kohtaan. Tiedä, keille viestitään. Startupin tulisi ymmärtää kohdeyleisönsä ja räätälöidä viestintä heidän tarpeidensa ja mielenkiinnon kohteidensa mukaan.
  • Johdonmukaisuus: Brändin äänen ja viestien tulee olla johdonmukaisia kaikissa kanavissa ja materiaaleissa. Tämä auttaa rakentamaan luotettavaa ja tunnistettavaa brändiä.
  • Monikanavainen lähestymistapa: Hyödyntämällä useita viestintäkanavia, kuten sosiaalista mediaa, uutiskirjeitä, blogipostauksia ja lehdistötiedotteita pystytään tavoittamaan laajempi yleisö ja rakentamaan suhteita tärkeisiin sidosryhmiin.
  • Vuorovaikutus ja palaute: On tärkeää olla vuorovaikutuksessa yleisön kanssa jo silloin, kun innovaatiota työstetään vielä ”autotallissa”. Tämä rakentaa luottamusta ja yhteisön tunnetta. Palautteen kerääminen ja siihen reagoiminen on myös keskeistä palveluiden ja tuotteiden kehittämiseksi.

Viestintä luo uskottavuutta potentiaalisten sijoittajien, asiakkaiden, potentiaalisten työntekijöiden ja tuotekehityskumppanien silmissä. Kilpi kiillotettuna on helppo mennä mukaan alan verkostoihin ja löytää kumppaneita ja vetoapua.

Maarit Saari ja Alpo Räinä

Mailand on ollut mukana useiden kasvuyritysten rahoitusta tukevassa viestinnässä. Asiakkaitamme ovat olleet muun muassa Invesdor, Fiberwood ja Ruoto Invest.