Clark Kent asiakkaan tuulikaapissa

Eli tarina siitä kuinka viestintäkonsultti muuntuu asiakasyrityksensä viestinnän supersankariksi.

Oma nimeni työhuoneen ovenpielessä tervehtii minua ensimmäisenä työpäivänäni. Kymmenen uutta kollegaa toivottaa iloisesti tervetulleeksi. Taukotilassa tutustun vuosien varrella karttuneeseen kirjavaan mukikokoelmaan ja mietin millaisia tarinoita niillä on kerrottavanaan. Uskallanko ottaa tuon, jossa lukee The Boss?

Tämä yritys on vahvassa kasvussa, ja alansa kirkkain osaaminen istuu näissä huoneissa. Yksi kuitenkin uupuu, nimittäin viestintäpäällikkö. Insinöörit ovat ymmärtäneet tarvitsevansa henkilön, joka tuntee mediakentän, hallitsee viestin yksinkertaistamisen jalon taidon ja auttaa heitä saamaan äänensä kuuluviin oikean yleisön keskuudessa. Haasteena vaan on se, ettei töitä toistaiseksi ole riittävästi kokopäiväisen henkilön palkkaamiseksi.

Ratkaisu on viestintäpäällikkö palveluna. Olen osa tätä yritystä kerran viikossa ulkoistettuna viestintäpäällikkönä. Olen oman elämäni Clark Kent, joka muuntuu yhdessä sovittuun rooliin asiakkaan tuulikaapissa. Uusille kollegoilleni esittäydyn ihan vaan Maarittina, joka ottaa kopin kaikista viestintätarpeistanne. Siirrän vapaan tuolin pöytäni viereen ja kohta siihen on jonoa. Kaikki alkoi verkkosivu-uudistuksesta, mutta pian aikaa apua tarvitaan niin messuesitteiden kuin uuden yrityspresentaation kanssa.

On aivan eri asia olla läsnä, osa heidän työyhteisöään, kuin sähköpostin päässä vähän kasvoton viestinnän lisäkäsi. Saan paljon nopeammin kiinni heidän tavastaan kertoa yrityksestään, visiostaan ja toisaalta niistä pinnan alla kuplivista päänsäryistä. Yhtä lailla he saavat nopeasti otteen minusta käytävillä ja taukohuoneessa. Joo, on mulla aikaa, kuinka voin auttaa?

En voi ottaa kaikkea kunniaa asioiden nopeasta edistymisestä itselleni. Tuon tiistaisin mukanani myös yhteydet parhaisiin yhteistyökumppaneihimme. Tuo tekee laadukkaat verkkosivut, tämä on loistava valokuvaaja. Videokumppaniksi ottaisin ehdottomasti hänet. Uskallan väittää, että asiakkaani saa viestintäpäällikköpalvelun kautta kaikkein ajantasaisimman ja monipuolisimman osaamisen käyttöönsä. Toisaalta, jos olisin täällä viitenä päivänä viikossa, ei ehkä riittäisi samalla tavalla aikaa ja energiaa haistella uusia tuulia. Me viestintäkonsultit kun olemme perin juurin uteliasta porukkaa.

Kello lyö neljä, on aika lähteä seuraavalle tärkeälle kommennukselle: hakureissulle päiväkotiin. Tarkistan, että huoneeni viherkasveilla on tarpeeksi vettä pärjätäkseen ensi viikkoon. Palaan taas tuulikaapissa mailandilaiseksi.

Viestintäpäällikkö palveluna tuo lisäaivot tarpeeseen

Asiakastarina: Teknisen Kaupan Liitto

Asiakastarina: LähiTapiola