Olen päässyt osallistumaan monien yritysnimien kehittämiseen. Tässä muutama johtopäätös niiden perusteella.
Prosessia helpottaa, jos yrityksen liikeidea on selkeä ja nimellä voidaan tukea sitä. Silloin löytyy aihepiirejä ja sanaperheitä, jotka yhdistyvät luontevasti liiketoimintaan. Aina näin ei ole. Urakka muodostuu työlääksi, jos liiketoiminnan määrittely on kesken, esimerkiksi fuusiotilanteen takia.
Silloin pitäisi malttaa ensin määrittää mitä varten uusi organisaatio on olemassa, missä asioissa se on etevä, mitä tavoitteita sillä on ja miten se aikoo saavuttaa ne.
Nimenmuutos kannattaa yhdistää strategiauudistukseen
Aina nimeä ei parane vaihtaa. Miettisin huolellisesti, ennen kuin vanha ja tunnettu nimi vaihdetaan muutostilanteessa johonkin kokonaan uuteen. On helpompaa ja halvempaa muokata mielikuvaa kuin luoda tyhjästä kokonaan uutta.
Nimenmuutoksen pitää kertoa uudesta lisäarvosta, jota brändi tuottaa. Jos sellaista kerrottavaa ei ole, uusi nimi ei taikatemppua tee. Parhaita saumoja ovat strategiauudistukset, jolloin koko toiminta luo nahkansa.
Brändilähtöiset nimenvaihdot saattavat jopa ärsyttää asiakkaita. Iso-Britanniassa Royal Mail muutettiin Consigniaksi, ja kiukkuisen palautteen jälkeen puolitoista vuotta myöhemmin koko 2 miljoonaa puntaa syönyt brändiuudistus peruttiin. Samaa polkua on kuljettu Suomessa Postin ja Itellan nimien kanssa.
Sijoittajille nimenmuutos saattaa olla hälytysmerkki siitä, että yritys haluaa siirtää huomion pois jostakin negatiivisesta. Jos nimi kaikesta huolimatta päätetään vaihtaa, kannattaa vanha säilyttää esimerkiksi aputoiminimenä.
Varmista nimi ja verkkodomain ovat vapaina
Yritysnimen rekisteröimiseksi pitää selvittää onko nimi käytössä muilla yrityksillä, onko se jonkun sukunimi tai muuten varattu. Joskus esteeksi nousee jonkun kansainvälisen yrityksen koko EU-alueen kattava rekisteröinti, vaikka yritys ei edes toimi Suomessa.
Nimisuunnittelussa pitää muistaa huomioida, että vastaava verkkodomain on vapaana. Maailmalla on paljon trokareita, jotka ovat rekisteröineet kaikki mieleen tulevat nimet varsinkin -com-päätteellä ja käyvät niillä kauppaa. Eräässä tapauksessa kävimme ostamassa kolumbialaiselta yksityishenkilöltä .com-päätteisen domainin, kun asiakkaamme tarvitsi sen. Käytetyn mopoauton hinnalla se lähti.
Näin voit rakentaa nimen, joka jää historiaan
Nimen valinnassa on useita klassisia lähteitä. Hyvä nimi saattaa liittyä yrityksen perustajaan (esimerkiksi Vaisala), paikkakuntaan tai maantieteelliseen alueeseen (Tikkurila, Skanska), toimialaan (Kemira) tai kulttuuriseen metaforaan (Nike).
Sen voi myös muodostaa lyhenteenä (Valmet, Alko), alkukirjainten yhdistelmänä (YIT, ABB, GE) tai sanaliittona (StoraEnso, HOK-Elanto).
Paljon on suosittu myös latinasta (Patria, Mandatum, Volvo) tai tekolatinasta (Omnia, Nordea, Destia) juonnettuja nimiä, eikä Suomi-perinteestä ponnistaviakaan ole unohdettu (Ilmatar). Luoville tai sanaleikkiin perustuville löytyy aina tilaa (F-Secure, Netflix, Facebook).
Englanninkielinen maailma on imenyt nimivarastonsa kuiviin. Pohjoismaisella nimellä halutaan toisinaan korostaa laatua ja innovatiivisuutta (Peloton, Moderna).
Nimi on tärkeä investointi, mutta vasta yrityksen oma toiminta tekee siitä brändin.