Enervent Zehnder Oy:n toimipisteessä Porvoossa työskentelevä tiimi edustaa sveitsiläisessä Zehnder Group -konsernissa kylmän ilmaston ja pohjoismaiset vaatimukset täyttävän ilmanvaihdon huippuosaamista. Sonja Häggmanilla on monta hattua päässään: hän vastaa markkinoinnin lisäksi myös viestinnästä sekä asiakaspalvelusta. Lisäksi viimeiset 12kk Sonjan kalenterin on täyttänyt Pohjoismaissa läpiviety SAP-projekti. Tehtäväkentän laajentuessa hän totesi, että säännöllisen kumppani- ja asiakasviestinnän ylläpito jää ajan puutteen vuoksi liikaa hunningolle. Enervent ja Mailand olivat vuosien saatossa tehneet joitakin projekteja yhdessä, mistä kypsyi idea pysyvämmästä yhteistyöstä.
Tehtävä
Sonja Häggman pitää tärkeänä, että asiakkaisiin pidetään aktiivisesti yhteyttä:
”Emme voi istua ja odottaa, että meille soitetaan, kyllä meidän pitää itse olla aktiivisia. Jos ei kanavissamme tapahdu mitään, ihmiset lakkaavat seuraamasta niitä.”
Mailandin konsultti on vuodesta 2021 saakka toiminut ulkoistettuna viestintäpäällikkönä, joka huolehtii Enerventin ulkoisen viestinnän suunnittelusta ja toteutuksesta. Suomesta tuotetaan ja lokalisoidaan viestintä myös Ruotsin ja Norjan markkinoille.
Ratkaisu
Ulkoistettu viestintäpäällikkö ylläpitää Enervent Zehnderin LinkedIn-sivua, tuottaa verkkosivuille artikkeleita ja huolehtii asiakkaan omasta uutiskirjeestä sekä kahden ammattilaismedian uutiskirjeen sisältöyhteistyöstä. Viikoittaisessa palaverissa käydään yhdessä läpi tulevan viikon tapahtumat, materiaalit ja muut asiat. Viestintäpäällikön työparina toimii Mailandin digitaalisen viestinnän konsultti.
Miten onnistuimme?
“On mukava katsoa tilastoja ja nähdä, miten työ palkitsee. Onnistumiset ovat aina monen asian summa, mutta uskon, että myyntimme on kasvanut, kun lisäsimme artikkelisisältöjä verkkokauppaamme. Ihmiset viettävät artikkelien parissa aikaa ja tutkivat tuotteitamme. Hyvän tekstin kirjoittaminen ja julkaisu oikeaan aikaan on taitolaji. Seuraajamäärämme LinkedInissä on kasvanut, ja saamme todella paljon reaktioita postauksiimme. Ammattilainen osaa ottaa huomioon alati muuttuvat suositukset ja algoritmien aiheuttamat muutokset. Meillä pelaa todella hyvin yhteen, ja yhteistyö on helppoa.
Minulla on äärimmäinen kunnioitus viestintäkumppanimme tekemää työtä kohtaan, se ei ikinä onnistuisi meiltä itseltämme. Mailand on tukenut meitä myös mediatapaamisten organisoinnissa. Digiasioissa olemme saaneet paljon apua ja hyviä neuvoja, miten saisimme enemmän kävijöitä verkkosivuille ja verkkokauppaan. Kun löytää hyvän kumppanin, siitä kannattaa pitää kynsin ja hampain kiinni”, Sonja Häggman sanoo.
Lue lisää