Econet Oy suunnittelee ja toteuttaa vesi- ja ympäristötekniikan ratkaisuja. Suomalainen cleantech-osaaminen on hyvässä maineessa maailmalla, ja taistelu puhtaasta vedestä on yksi lähitulevaisuuden globaaleista megatrendeistä. Asiantuntijaorganisaation toiminta on hektistä ja moniulotteista, ja sama pätee viestinnän tarpeisiin. Erilaiset sidosryhmät on pystyttävä pitämään ajan tasalla, samalla kun yhteydenpitoa kehitetään koko ajan palvelukokemuksen parantamiseksi entisestään. Toimitusjohtaja Heikki Viitanen värväsi Mailandin tiedottamaan juuri tehdystä mbo-kaupasta elokuussa 2021, ja ulkoistetun viestintäpäällikön yhteistyömalli on kehittynyt Econetin matkassa siitä lähtien.
Tehtävä
Mailand oli tehnyt töitä Econetin aiempienkin omistajien kanssa, joten siinä mielessä oli luontevaa, että he vastasivat myös mbo-kauppaan liittyvästä viestinnästä. Heikki Viitanen sanoo, että jo liiketoimintasuunnitelman tekovaiheessa uusille omistajille tuli selväksi, että omaa markkinointiviestinnän henkilöä ei yritykseen rekrytoitaisi.
”Joustava toimintamalli on ollut meille koko ajan parempi vaihtoehto. Viestintä kehittyy alana jatkuvasti – trendeistä ja uusista työkaluista on pysyttävä ajan tasalla, ja niitä on myös kyettävä hyödyntämään tehokkaasti. Talon sisällä oleva henkilö altistuu vakiintuneille toimintatavoille yllättävän nopeasti, ja juuri siitä haluamme tällaisella yhteistyön mallilla päästä eroon.”
Ratkaisu
Heikki Viitasen mukaan suurin lisäarvo, joka syntyy yhteistyöstä Mailandin kanssa, perustuu siihen, että ulkoisen viestintäpäällikön tointa hoitava Maarit Saari tekee töitä Econetin lisäksi monelle muulle asiakkaalle. Tämä varmistaa laaja-alaisen näkemyksen viestinnän kenttään ja työkaluvalikoimaan, synnyttäen koko ajan uusia ideoita myös siihen, miten Econet voisi omaa viestintäänsä kehittää. Viestinnän sisältöjen tuotannolla käynnistynyt yhteistyö onkin saanut matkan varrella luontevasti uusia ulottuvuuksia. Verkkosivustoa on kehitetty yhdessä ja asiakastyytyväisyyttä on ryhdytty tutkimaan systemaattisilla haastatteluilla. Tulevia toimenpiteitä linjataan yhdessä aina muutamaksi kuukaudeksi eteenpäin, ja samalla pohditaan keinoja sen tehostamiseksi entisestään.
Miten onnistuimme?
”Maarit pääsi heti sukeltamaan syvälle meidän kanssamme – olemme luonteeltamme käytännön tekijöitä, ja meidän piti ymmärrettävästi kertoa paljon asioita heti alussa. Econet-historiansa avulla Maarit tiesi saman tien, mitä teemme ja mistä on kyse.
Yhteistyö on rullannut koko ajan hyvin. Nyt ollaan jo sellaisessa vaiheessa, että asioita ei juurikaan tarvitse selittää. Maarit tuntee meidät ja toimintamme. Oma lisäarvo syntyy siitä, että hän on pari päivää kuukaudessa toimistollamme. Silloin vuorovaikutusta tulee luontevasti ja asiat menevät eteenpäin vieläkin tehokkaammin.
Yhteistyön kautta olemme voineet luontevasti hyödyntää myös muita erityisasiantuntijoita – Maaritilla tuntuu olevan aina joku, jolta voi kysyä apua. Kun esimerkiksi tarvitsimme yhdestä laitteestamme animaation verkkosivuillemme, Maarit kartoitti tekijöitä. Sopiva löytyi ja olemme tosi tyytyväisiä lopputulokseen. Jos itse joutuisi näissä tilanteissa etsimään osaajia, hakuammunnaksi menisi, kun ei tunne alan ihmisiä.
Vaikka Maarit on meillä vain pari päivää kuussa, hänestä on tullut yksi meistä – osa meidän porukkaamme”, Heikki Viitanen sanoo.