Ajankohtaista

Lyhyt johdatus yritysnimien suunnitteluun

Olen päässyt osallistumaan monien yritysnimien kehittämiseen. Tässä muutama johtopäätös niiden perusteella. Prosessia helpottaa, jos yrityksen liikeidea on selkeä ja nimellä voidaan tukea sitä. Silloin löytyy aihepiirejä ja sanaperheitä, jotka yhdistyvät luontevasti liiketoimintaan. Aina näin ei ole. Urakka muodostuu työlääksi, jos liiketoiminnan määrittely on kesken, esimerkiksi fuusiotilanteen takia. Silloin pitäisi malttaa ensin määrittää mitä varten uusi […]

Mistä Mailandin nimi tulee?

Yritysten nimiprosessit tuppaavat olemaan mutkikkaita. Alussa pidetään ideariihiä tai julistetaan nimikilpailuja. Johtoryhmät ja hallitukset tarjoilevat raskaan sarjan ajatuksiaan. Konsultit tuottavat pitkiä listoja. Kun kelvollinen nimiaihio lopulta löytyy, sitä vielä vähän jalostetaan, maustetaan ja se rekisteröidään. Mailandin nimi syntyi paljon helpommin. Se juontaa juurensa eräästä havainnosta, jonka tein jo 1990-luvulla. Tein niihin aikoihin paperiyhtiölle asiakaslehteä ja […]
Mailand Helsinki

Jokaisessa viestijässä asuu pieni tutkija

Uteliaisuus on viestijän tärkein ominaisuus. Kirjoitustaito, tiiviit suhteet mediaan ja koulussa saadut opit tulevat vasta sen jälkeen. Ilman uteliaisuutta ja halua ymmärtää viestiminen on miltei mahdotonta. Jos sydän ei ole mukana, teksteistä tulee onttoja. Silloinkin, kun puhutaan yritysstrategiasta, vesieristeistä tai markkinakatsauksista. Halu ja palo ymmärtää asioita vievät viestijän asioiden ja asiakkaiden ytimeen. Se tuo haastatteluhetkiin […]

Viestintäpäällikkö palveluna tuo lisäaivot tarpeeseen

Tarve viestinnän tilapäisille lisäaivoille ja -käsille tulee väistämättä esiin, kun tilanteet ja projektit elävät ja ennakoitavuus on haastavaa. Viestintäpäällikkö palveluna tuo viestintääsi joustavuutta, tehokkuutta ja tuloksellisuutta ketteryytensä ansiosta. Se on kokemuksemme mukaan paras ratkaisu silloin, kun tilapäisen viestintäammattilaisen rekrytointi olisi hidasta, vaikeaa tai kallista. Millaiseen tarpeeseen? Oli tarve sitten asiakasviestintää kirkastavalle teräväkynäiselle kirjoittajalle, muutostilanteen haltuun ottavalle viestinnän strategistille […]

Viestintätoimistojen luottamus tulevaisuuteen vahvistuu maailmalla

Koronakriisi on vaikuttanut viestintätoimistoalan työllisyyteen ja yritysten toimintaan merkittävästi varsinkin suurilla markkinoilla, kuten Isossa-Britanniassa, USA:ssa tai Intiassa. Tuore ICCO:n (International Communications Consultancy Organisation) luottamuskysely ICCO Confidence Tracker kertoo kuitenkin, että kansainvälisesti katsottuna viestintätoimistoala uskoo jo kasvuun. Tätä globaalia kyselyä on toteutettu korona-aikana kahden kuukauden välein Question and Retain -tutkimusyhtiön kanssa. Joulun alla julkaistujen uusimpien tulosten […]
Juha Pohjolan Brändikirja

Perinpohjainen kirja brändin ilmeen johtamisesta

Designguru Juha Pohjola on rakentanut ajatteluaan brändin ja ilmeen johtamisesta jo neljännesvuosisadan ajan. Aikaisempien teosten perään ilmestyi vuonna 2019 Alma Talentin kustantamana jykevä teos Brändin ilmeen johtaminen. Siihen on koottu kaikki. Kerron heti alkuun, että tunnen Juhan työkaverina ja kollegana monien vuosien ajalta 2000-luvun alusta. Luotan hänen lahjomattomuuteensa, joten puhuttelen häntä jatkossa etunimellä. Moni ammattilainenkin epäilee, […]

Teemme vaikuttajaviestintää, joka hyödyttää asiakkaitamme ja Suomea

Vuonna 1889 perustettu Helsingin Sanomat kirjoittaa asiantuntevasti lähes mistä tahansa ihmiskunnan ilmiöstä. Muutamia virheitä oli kuitenkin lipsahtanut mukaan 23.10., kun HS julkaisi jutun viestintätoimistoista. Kolmossivun nosto ”Valtio ostanut vaikuttajaviestintää miljoonilla” lupasi mojovaa uutista. Miltei aukeaman palstatilaa saanut juttu oli sitten jotakin muuta. Siihen oli koottu ministeriöiden, virastojen ja laitosten ostot sellaiselta viestintätoimistoilta, jotka ilmoittavat tarjoavansa […]

Viestintätoimistot kuuluvat avoimeen ja demokraattiseen yhteiskuntaan

Kalevan pääkirjoitus (21.8.) peräänkuulutti kriittistä keskustelua viestintätoimistojen roolista politiikan konsultoinnissa ja vaikuttajaviestinnässä. Keskustelu on aina paikallaan, mutta teksti kuvaili viestintätoimistoja sävyssä, joka voi johtaa virheellisiin tulkintoihin. Kommentoin kirjoitusta sekä viestintätoimistoyrittäjänä että toimialajärjestö MTL Viestintätoimistojen puheenjohtajana. Haluan korjata kirjoituksen kuvaa, että viestintätoimistoista on tullut merkittäviä vaikuttajia suomalaisessa yhteiskunnassa ikään kuin salaa tai varkain. On siksi syytä […]

Diktatuurin kieli maalaa kuvaa täydellisyydestä

Maailman mahtavin valtio USA pyristelee katulevottomuuksien kanssa ja presidentti Trump yrittää kaikin keinoin vakuuttaa, että tilanne on hänellä hallinnassa. Kehon kieli on jämäkkä, vaikka mielenosoittajat ovat Valkoisen talon porteilla. Helmikuussa maailma seurasi kiinnostuneena, kun puheenjohtaja Xi ilmoitti Kiinan ryhtyvän voimalisiin toimiin koronavirusta vastaan. Kahdeksassa päivässä rakennettiin sairaala, miljoonakaupunkeja suljettiin, ja tilanne otettiin täydellisesti haltuun. Näimme […]
1 2 3 4